5.2.09

Crisis in the luxury hotels: price conscious customers

According to Lisa Grossberg, who is the general manager of the five* Buckingham Hotel in New York, many companies started to renegotiate prices in function of the crisis in the last quarter of last year, including individual clients who became more price sensitive. Her story is confirmed by figures from Smith Travel Research, a market leader in statistical research for the hotel sector. For the second week of January, the 'average revenue per available room' in the U.S. was 16.4% lower than a year earlier. The 'average occupancy' decreased by 12.9% and the 'average room rate' by 4%. Luxury Hotels are undergoing even greater reductions. In this segment, the 'average occupancy' decreased by 24.4%, the room rate by 8.9%. The business world has been taking the necessary measures to cut on their travel budgets. Five* hotels are replaced by four* hotels, including the popular Sheraton and Hilton. A room in one of these two hotels will cost an average of 140 dollars today, compared with 270 dollars a year ago. But most chains use a number of exceptional deals to hide that their prices have been decreased. Luxury hotels have to be creative: some extras such as parking, Internet and the use of the gym are included in the price which was not the case upto last year.

‘In het laatste kwartaal van vorig jaar begon het. Bedrijven heronderhandelden onze prijzen in functie van de crisis, ook particulieren stelden zich prijsbewuster op. Dat zegt Lisa Grossberg, die general manager is van het vijfsterren Buckingham Hotel in New York. Haar verhaal wordt bevestigd door cijfers van Smith Travel Research, een marktleider in statistisch onderzoek in de hotelsector . Voor de tweede week van januari lag de ‘gemiddelde omzet per beschikbare kamer'- een geijkt begrip in de sector- in de VS 16,4% lager dan een jaar eerder. De gemiddelde bezetting daalde met 12,9% en de gemiddelde kamerprijs met 4%. Luxehotels ondergaan nog grotere dalingen. In dit segment daalde de gemiddelde bezetting met liefst 24,4%, de kamerprijs met 8,9%. Ook de zakenwereld heeft ondertussen de nodige maatregelen getroffen om besparingen te realiseren op reisbudgetten. Vijfsterrenarrangementen zijn vervangen door viersterrenhotels, waaronder de populaire Sheraton- en Hiltonformules. Een kamer in een van deze twee hotels kost vandaag gemiddeld 140 dollar, vergeleken met 270 dollar een jaar geleden. Maar de meeste ketens trachten via een aantal 'uitzonderlijke aanbiedingen' vooralsnog te verbergen dat ze hun prijzen hebben laten zakken. Om met dit soort ketens te concurreren moeten luxehotels zich creatief tonen: bepaalde extra's zoals parking, internetgebruik en het gebruik van een fitnessruimte zijn in tegenstelling tot vroeger in de prijzen begrepen.

No comments: